محبوب ترین ابزار برش دهنده فلزات / دستگاه های برش لیزری

امروزه با توجه به اهمیت فاکتورهای زمان و دقت در صنایع,دستگاههای برش لیزری فلزات به محبوبترین ابزار برش دهنده فلزات بدل شده اند.ما در اینجا سعی در توضیح فرایندی داریم که مخلوطی از تابش نور و گاز را تبدیل به یکی از قدرتمندترین,دقیقترین و ظریفترین ابزارهای برش دهنده فلزات میکند.

به زبان ساده تابش اشعه لیزر و ایجاد گرمای ناشی از این تابش بر روی سطح مورد نظر مقدمات یک برش را فراهم میاورد اما چگونه تابش یک اشعه میتواند برای انچام یک برش قدرتمند و دقیق دمای سطح فلز را به بیش از 11000 درجه سانتیگراد برساند؟!

همانطور که میدانیم لیزر یک پرتو بسیار متمرکز نور است که در هر طول موج آن مقادیر متفاوتی از مواد آن منعکس و یا منتقل میگردد.این پرتو ستونی باریک اما بسیار شدید از نور را میتاباند که در دستگاههای برش لیزری فلزات CO2 به صورت مادون قرمز و غیر قابل تشخیص برای چشم انسان است.

محبوب ترین ابزار برش دهنده فلزات

محبوب ترین ابزار برش دهنده فلزات

این پرتو در مسیر حرکت خود توسط آینه هدایت شده و پیش از خروج از نازل دستگاه و برخورد با سطح فلز توسط عدسی متمرکز میشود.
پس از برخورد گرمایش سریع باعث ذوب و تبخیر فلز میشود اما پرتو لیزربه تنهایی جهت انجام یک برش دقیق و تمیز کافی نیست.به طور معمول در دستگاههای برش لیزری فلزات از گازهایی نظیر اکسیژن و نیتروژن بعنوان پشتیبان گرمایی استفاده میشود.

گاز اکسیژن بدلیل دارا بودن خاصیت واکنش برون گرمی به کمک اشعه لیزر گرمای مضاعفی را بر روی سطح فلز ایجاد و برشی قوی و لطیف را به ارمغان میاورد.
در این دستگاه و برای انجام برش لیزری فلزات هد دستگاه در فاصله ای مناسب از سطح در حال برش حرکت میکند.تعیین و حفظ این فاصله برای انجام یک برش دلخواه بسیار حائز اهمیت است.

چرا که در واقع این فاصله تعیین کننده نقطه کانونی عدسی نازل است.این نقطه کانونی نقش بسزایی در کیفیت یک برش ایجاد میکند چرا که بدست آوردن متمرکزترین پرتو ممکن متضمن مطلوب ترین برش ممکن است.از این رو ما در این مجموعه از هدهای برش auto focus جهت تنظیم خودکار فاصله کانونی استفاده میکنیم.

 

کاتکس لیزر / دستگاه برش لیزر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *