انتخاب دستگاه لیزر متناسب با نیاز

بیش از نیم قرن از تولید نمونه های اولیه دستگاه های برش لیزری فلزات سپری شده نقش بخشهای تحقیق و توسعه شرکتهای تولید کننده این دستگاهها بسیار پر رنگ و موثر بوده.
پیشرفت روز افزون تکنولوژی و نیاز صنایع به مرتفع ساختن چالشهای جدید,شرکتهای تولید کننده دستگاههای برش لیزری فلزات را بر آن داشته تا با خلق فناوری های نوین همپای مشتریان خود حرکت کرده و از قافله تکنولوژیهای نوین جهان عقب نمانند.
در مقایسه با روشهای سنتی,یک شرکت مدرن در تلاش برای بهبود خود در جهتیست که همزمان با انجام سریعترین و دقیقترین برش,کمترین آسیب ممکن را متوجه سطوح فلزی در حال برش نماید.اما در این حال ظهور هر روزه شرکتهای تولید کننده دستگاه برش لیزری فلزات ذهن مصرف کننده را با این چالش مواجه میکند که واقعا چه نوع دستگاهی پاسخگوی نیاز من است؟!

به طور کلی دستگاههای برش لیزری به 3 دسته تقسیم میشوند:

1-برش co2
2-برش فلزات
3-YAG

 

انتخاب دستگاه لیزر متناسب با نیاز

انتخاب دستگاه لیزر متناسب با نیاز

مزایای استفاده از دستگاه برش لیزری فلزات

 

برش CO2

در این نوع لیزر اشعه از لوله ای مملو از مخلوط گاز عبور میکند.این گازها به طور معمول عبارتند از هیدروژن,هلیوم,دی اکسید کربن و نیتروژن. مولکول های نیتروژن با تحریک بوسیله یک جریان الکتریکی هیجانزده میشوند و پیش از تخلیه الکتریکی میتوانند این حالت را با نگه داشتن فوتونها حفظ کنند.

در این مرحله مولکول های نیروژن با آزاد کردن فوتونها انرژی خود را از دست میدهند اما آنچه این اتفاق را رقم میزند برخورد ذرات نیتروژن به ذرات بسیار سرد هلیوم است. بازتاب این اشعه بسیار قدرتمند است.زیرا لوله ای که گازها در آن قرار دارند توسط تعدادی آینه احاطه شده است.که قسمت اعظم پرتوها را منعکس میکند.این انعکاس را نیتروژن موجود در لوله بسیار پرشدت میکند.
بیشترین کاربر این نوع از لیزرها در برش یا حکاکی روی چوب,کاغذ و یا پلاستیکهای اکرلیک خلاصه میشود. هر چند که در صنایع پارچه و چرم نیز کاربرد دارند.به طور کلی این نوع لیزرها در صنایع غیر فلزی کاربردی گسترده دارند.

 

برش فلزات

این نوع از ماشینها از نوع لیزر جامد میباشند.طراحی ویژه باعث تقویت فوق العاده اشعه این نوع لیزر شده است.طول موج اشعه آن 1064 نیوتونمتر است که قطر کانونی بسیار نازکی نولید میکند.
یکی از مزیتهای این نوع لیزر آن است که عملکردی بدون نیاز به تعمیر و نگهداری فراهم میکند بطوریکه حداقل عمر مفید این لیزرها 35000 ساعت است که نسبت به انواع دیگر لیزرها به مراتب بسیار طولانی تر است .

همچنین این نوع از لیزرها نسبت به CO2 توانایی این را دارد که با مصرف انرژی یکسان تا 100 برابر قدرتمند تر باشد.
دامنه کاربرد این دستگاهها بسیار وسیع است.این نوع لیزر در واقع یک لیزر همه کاره است.به طور کلی جهت حکاکی و برش انواع فلزات پلاستیکها و حتی چوب مناسب است و با همگی این مواد برخوردی قاطع و یکسان دارد.

 

YAG

از این نوع از لیزرها بعنوان flash lamp نیز یاد میشود.قدرت برش این نوع از لیزر بسیار بالاست اما مشکل آنجاست که کار با این نوع از لیزرها بسیار گران تمام میشود.
آنهم نه بخاطر قیمت اولیه این دستگاهها بلکه یخاطر هزینه نگهداری آن.عمر این دستگاهها بسیار کوتاه تر از برش لیزری فلزات است و بازه ای بین 8 تا 15 هزار ساعت را شامل میشود که هزینه های بسیار هنگفتی را جهت بازسازی به صاحبش تحمیل میکند.
طول موج این نوع لیزر نیز 1064 نیوتون متر میباشد و طیف گسترده ای از خدمات را ائم از پزشکی,دندانپزشکی و حتی صنایع نظامی ارائه میدهد.بطور کلی این دستگاه ها میتوانند برای برش و حکاکی انواع فلزات,غیر فلزات و حتی سرامیک نیز ایفای نقش کنند.

با تشکر / کاتکس لیزر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *