مزایای استفاده از دستگاه برش لیزری فلزات

جهان امروز به سرعت در حال پیشرفت و دگرگونیست.علم هر روزه افقهای تازه ای پیش چشم سیری ناپذیر بشریت میگشاید و صنایع گوناگون به تدریج وابستگی خود را نسبت به نیروی محدود عضلانی انسان کاهش میدهد.
دهه هاست که بشر سعی در جایگزینی نیروی تفکر با نیروی ماهیچه های خود را دارد و هر روزه ابداعات جدیدی را معرفی میکند که نتایج آن سهولت و سرعت در انجام فرایندهای صنعتیست.

شرکت تویوتا را بعنوان یک مثال بررسی میکنیم.جالب است بدانیم تولیدات این شرکت بسیار موفق در ابتدای دهه 60 میلادی و پیش از پیشروی به سوی تکنولوژی و اتوماسیون تنها 154000 دستگاه بوده.این رقم در ابتدای دهه 80 به 3300000 و در قرن حاضر و سال 2007 به رقمی معادل 8500000دستگاه میرسد.

به راستی چه عاملی باعث شده تولیدات یک کارخانه طی کمتر از نیم قرن رشدی 55 برابری را تجربه کند؟ صنایع امروز با ولع فزاینده ای به سمت مکانیزه شدن پیش میروند و صنایع خرد را که توان وفق دادن خود با شرایط موجود را ندارند را از بین میبرند.
در این بین صنایع برش فلز نیز از موهبات این پیشرفتها بی نصیب نمانده و توانسته با به خدمت گرفتن اشعه لیزر از خدمات بی نظیر آن بهره مند شود.

در این مقاله ما قصد داریم چند مزیت دستگاه برش لیزری فلزات را نسبت به انواع قدیمی تر آن برشماریم…

مزایای استفاده از دستگاه برش لیزری فلزات

مزایای استفاده از دستگاه برش لیزری فلزات

-ارزش خرید:

احتمالا مهمترین مزیت یک دستگاه برش لیزر فلزات قیمت آن است.با در نظر گرفتن طول عمر بسیار بالای این دستگاه و هزینه های نگهداری ناچیز آن احتمالا این دستگاه میتواند یک منبع عالی پس انداز باشد.
برای شروع با توجه به تکنولوژی لیزری موجود در آن,این دستگاه هرگز نیازمند استفاده از آینه های اپتیکال گران قیمت نیست همچنین لنز دستگاه به جای آنکه در معرض دید و مخاطرات احتمالی آن قرار گیرد,در قسمت هد برش دستگاه مهر و موم شده تا از آسیبهای احتمالی آن در امان باشد و تا آخرین توان به کار ادامه دهد.

-قطعات متحرک

از آنجا که برای تولید اشعه لیزر پالسهای نور از طریق کابل فیبر نوری منتقل میشوند دستگاه برش لیزری فلزات نیازمند تعویض قطعات دستگاه و تبعات احتمالی ناشی از این تعویض ها نیست.
هر چند که به هر حال این دستگاه نیز مانند دیگر ماشین آلات نیازمند نگهداری و بازدید های منظم است.

-سرعت

دیگر مزیت دستگاه برش لیزری فلزات سرعت برش آن نسبت به دیگر انواع لیزرها میباشد.یک دستگاه برش لیزری فلزات میتواند با سرعت ۳ برابر بیشتر از لیزرهای سنتی یک خط ۱ سانتیمتری فلز را برش دهد.
شایان ذکر است که هیچ شرایطی وجود ندارد که باعث شود یک دستگاه برش لیزری فلزات بتواند با سرعت کمتر از ۲ برابر لیزرهای سنتی برش انجام دهد.

-فلزات بازتابنده

از دیگر مشکلات پیش روی دستگاه های برش سنتی,فلزات بازتابنده هستند.بازتاب نور ناشی از یک فلز منعکس کننده نور به عدسی باعث تخریب و آسیب به این قسمت از دستگاه میشود.این مشکلات اغلب به هنگام برش فلزاتی مثل آلومینیوم,برنج و یا مس نمود بیشتری پیدا میکند.
اما در دستگاههای برش لیزری فلزات این مساپل مرتفع شده و این دستگاهها محدودیتی جهت برش انواع فلزات ندارند.

-انرژی

لیزرهای CO2معمولی در مقابل برش لیزری فلزات نیاز قابل ملاحظه ای به مصرف انرژی دارند.شایان ذکر است که یکدستگاه برش لیزری فلزات با قدرت 2kwمصرفی معادل یک سوم یکدستگاه برش CO2 با قدرت 4kw را دارد.
این تفاوت معنادار مصرف انرژی تنها در هزینه های مصرف برق یک واحد صنعتی خلاصه نمیشود بلکه کاهش مصرف انرژی هر دستگاه تاثیر شایانی در طول عمر دستگاه ایفا میکند.

 

 cutexlaser.com / کاتـکس لیـزر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *