تاریخچه دستگاه برش لیزری

کلمه لیزر چه چیز را برای شما تداعی میکند؟بسیاری وقتی صحبت از لیزر به میان میاید احتمالا شمشیرهای نوری فیلم های تخیلی را به یاد میاورند و یا یادآمر مباحث پزشکی برای آنان است.اما امروز شما به هر طرف که بنگرید آثار بسیار زیادی از دستگاههای برش لیزری را در اطراف خود مشاهده میکنید. و مطمئنا به طور روزانه با محصولاتی مواجه میشوید که یک دستگاه برش لیزری در ساخت و پرداخت آن نقش داشته است.

این تکنولوژی از چه زمان ابداع شده است؟

جالب است بدانید جرقه ابداع چنین دستگاهی ریشه در نظریات آلبرت انیشتین داشته و آنچه امروز در دسترس ماست به نوعی مرهون نظریات این دانشمند بزرگ عصر ماست.بیائید با هم نگاهی بیاندازیم بر تاریخچه بوجود آمدن این دستگاه از عصر انیشتین تا به امروز.

همانطور که گفتیم تاریخچه دستگاه برش لیزر از سال 1917 و با نظریه ” انتشار تحریک شده تشعشع” آلبرت انیشتین آغاز میشود.اولین بار او این نظریه را مطرح کرد که الکترونها زمانی میتوانند نور را ساطع کنند که از جنبش کافی جهت بالا بردن انرژی درون اتم برخوردار باشند.در سال 1959 “گوردون گولد” دانشمند این نظریه را گسترش داد.نظریه او “تقیت نور توسط انتشار تشعشعات تحریک شده” بود.یا در واقع همان لیزر!

همین نظریه باعث ساخت اولین دستگاه کارامد لیزر در سال 1960 در کالیفرنیا شد.هر چند که این اختراع از همان ابتدا با شک و تردیدهایی از سوی جامعه همراه بود اما نظر دانشمندان را به خوبی جلب کرد.تا آنکه در 1964 بالاخره دانشمندی توانست تکنیک های برش حرارتی بوسیله لیزر را ابداع کند.”کومار پاتل” با استفاده از مخلوط گاز دی اکسید کربن توانست متوجه تاثیر این گاز بر بهبود عملکرد برش شود و در واقع از این شیوه جهت برش یاقوت استفاده کرد.

در همان سال نیز فرایند برش کریستال ابداع شد که با اقبال عمومی مواجه گشت به طوریکه در سال 1964 در فیلم معروف جیمزباند از این فناوری در یکی از صحنه های فیلم استفاده شد.
اولین گروه استفاده کننده از این دستگاه یک مرکز مهندسی در نیویورک بود.این گروه در نظر داشت راه کارامدتر و آسانتری جهت تولید سیمهای برق بیابد.استفاده از این دستگاه جهت تسریع امر سوراخکاری لحظه ای حیاتی در این صنعت بود و دیگر شرکتها را وادار به استفاده از این فناوری نوین کرد.البته بخشی از کار نیز در آن زمان یافتن اطلاعاتی بیشتر در مورد تاثیر پرتوهای این دستگاه بر سلامت انسان بود.

 

تاریخچه دستگاه برش لیزری

تاریخچه دستگاه برش لیزری / کاتکس لیزر

به زودی شرکتهای بیشتر به فکر توسعه این دستگاه افتادند.دانشمندان روش استفاده از گاز دی اکسید کربن را توسعه دادند و پیشرفت روز افزون این دستگاه آن را همه کاره تر میکرد.توسعه این دستاه به شکلی که قادر به برش فلزاتی مانند فولاد باشد گام بعدی بود.

در سال 1969 بود که “بوئینگ” بعنوان اولین استفاده کننده از این دستگاه به صورت تجاری وارد عمل شد.تعدادی از کارمندان این شرکت مقاله ای منتشر کردند که استفاده از دی اکسید کربن جهت برش تیتانیوم,هاستلو و حتی سرامیک را بررسی میکرد.این مقاله نهایتا منجر به توسعه برش لیزر چند پرتو شد و این دستگاه بعنوان یک فرایند برش کارامد در خطوط تولید بوئینگ شروع به فعالیت کرد.

درست پس از آن بود که “وسترن الکتریک” شروع به تولید انبوه این دستگاه کرد بطوریکه استفاده انبوه از این دستگاه در دهه 70 میلادی در صنایع هوا فضای ایالات متحده امری بسیار متداول بود.
در دهه 80 میلادی استفاده از این دستگاهها شکلی فراگیر یافت به طوریکه بنابر برخی گزارشات حدود 20 هزار دستگاه در آن زمان تولید شده و مشغول فعالیت بودند.در واقع این دستگاه صنایع را به حدی متحول کررد که پروفسور”بیل آستین” گفت اختراع آن آغاز یک انقلاب صنعتی جدید است! در 1979 بود که ما به یک نقطه مهم دیگر در این صنعت رسیدیم و آن گذر از مرحله برش دو بعدی و ابداع روش جدید سه بعدی در ایتالیا بود.که این امر پتانسیل بالقوه فناوری برش لیزری را به طور قابل توجهی گسترش داد.

از زمان بوئینگ تا به امروز راهی بسیار طولانی طی شده است.امروزه به خصوص در صنایع خودرو سازی از این دستگاه استفاده بسیاری میشود و به کلی فراگیر شده است.پیشرفت این تکنولوژی اجازه داد که از آن بر روی مواد متنوع تر و ضخیم تر از فلز گرفته تا سرامیک و حتی کاغذ استفاده کنیم.به طور روزانه سرعت این دستگاهها بالاتر میرود که به افزایش راندمان وکاهش ساعات کاری منجر میشود.به سادگی به اطراف خود نگاه کنید و ببینید این دستگاه تا چه حد در زندگی شما رخنه کرده است.امروز حتی جهت حکاکی حروف کیبورد کامپیوتر شما از این دستگاه استفاده میشود.

اما این پایان راه پیشرفت این تکنولوژی نیست .دانشمندان هر روز در تکاپو هستند تا ماشین آلاتی سریعتر,قدرتمندتر و با دقت تر تولید کنند.در واقع این تلاش تا همیشه ادامه خواهد داشت چرا که میل به توسعه و پیشروی هرگز متوقف نخواهد شد.

پیشرفت در زمینه اتوماسیون اجازه خواهد داد دستگاهها بدون اپراتور و به صورت 24 ساعته به کار خود ادامه دهند و وقت آزاد بیشتری برای صاحبان خود فراهم آورند.به لحاة ایمنی نیز این دستگاهها هر روز دستخوش تغییرات مثبت هستند.

 

کاتکس لیزر / متخصص در دستگاه برش لیزر فلزات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *