عوامل موثر بر کیفیت برش لیزری

به طور کلی برش های لیزری امروزه در مقایسه با فرایندهای سنتی برش مانند پلاسماها دارای مزایای بسیاری هستند.این مزایا شامل افزایش بهره وری که نتیجه سرعت بالای این دستگاه است,افزایش کیفیت که حاصل ایجاد لبه های صاف و ظریف توسط نقشه های کامپیوتری است و کاهش مصرف انرژی به واسطه استفاده از فناوریهای نوین است.

این نوع از دستگاهها حاصل ادغام چندین فناوری مکانیکی و الکتریکی هستند و هر کدام از اجزا و پارامترهای دستگاه میتواند بر کیفیت و سرعت برش موثر باشد.

در دستگاه های برش لیزری عواملی مانند دقت برش,کیفیت برش و سرعت برش در صدر ملاحظات قرار میگیرند که هر یک نیز بر یکدیگر تاثیر گذار هستند. به عنوان مثال سرعت برش یک قطعه بر کیفیت برش آن اثری بسیار مهم دارد.از دیگر موارد موثر بر یک اثر موفق میتوان به نقطه کانونی,گاز کمکی و توان دستگاه اشاره نمود.

ما اینجا سعی میکنیم توضیحی مختصر درباره عوامل موثر بر کیفیت برش ارئه کنیم پس با ما همراه باشید…

• توان

یک دستگاه برش لیزری انرژی خود را از طریق مولد انرژی خود دریافت میکند. بدیهیست که انتخاب قدرت متناسب با نیازهای شما عاملی موثر بر کیفیت برش است.در واقع توصیه این است که جهت مرتفع ساختن نیاز خود دستگاهی با قدرت کمی بیشتر از نیاز تهیه کنید تا در موارد اظطراری نیاز شما به برش ورقهای فلزی ضخیم تر را با کیفیت بالای برش فراهم کند.

• فوکوس

فاصله کانونی نیز در درجه پاپینتری نسبت به مولد نیروی دستگاه نقش به سزاپی در اعمال بیشترین انرژی ممنکن به سطح را دارد. در فرایند برش اطمینان از موقعیت مناسب عدسی نسبت به قطعه از مهمترین فاکتورهای یک برش تمیز و پایدار است.

چرا که در این موقعیت شکاف محل برش نازکتر,سرعت برش بیشتر و در نتیجه برشی ظریفتر خواهید داشت.
در واقع به هر اندازه نقطه کانونی روی محل برش کوچکتر باشد انرژی در آن محل متمرکزتر شده و نتیجتا انرژی بیشتری اعمال میشود.

اما در نظر داشته باشید که در مواردی عمق کانونی گونه ای از عدسی ها بسیار کوتاه است که دست کاربر را جهت تنظیم آن محدود نگه میدارد که اینگونه از عدسی ها جهت برش های فلزات نازکتر بسیار مناسبترند.

اما هستند عدسیهایی با طول کانونی بلند و عمقی گسترده تر که جهت برشهای ضخیم مناسبتر هستند.پس به یاد داشته باشید که انتخاب عدسی متناسب با ضخامت ورق فلز نیز بر کیفیت برش موثر است.

 

عوامل موثر بر کیفیت برش لیزری

عوامل موثر بر کیفیت برش لیزری / کاتکس لیزر

• سرعت

همانطور که پیشتر توضیح دادیم سرعت برش با کیفیت نهایی آن ارتباط مستقیم دارد. به این ترتیب که هر چه سرعت برش بیشتر باشد کیفیت بهتری حاصل میشود.سرعت نیز خود رابطه مستقیمی با توان دستگاه دارد به این ترتیب که هر چه توان دستگاه بالاتر باشد سرعت برش نیز افزایش میابد.

با فرض اینکه دیگر پارامترهای دستگاه ثابت بمانند عوامل بهبود سرعت عبارتند از:توان دستگاه,بهبود حالت پرتو,استفاده از لنز مناسب و ضخامت فلز پس با بهبود این عوامل شما میتوانید برشی پر سرعت تر و نتیجتا بهتر داشته باشید.

 

•گاز کمکی

دیگر عامل جهت برش مناسب نوع و فشار گاز کمکی است.این گاز به طور همزمان با پرتو آزاد میشود تا به اعمال فشار بیشتر بر سطح کمک کند.جهت برش مواد غیر فلزی و برخی فلزات به طور عمومی میتوان از هوای فشرده و یا گاز بی اثر استفاده کرد.

این نوع از گازها از احتراق بیش از حد در محل برش جلوگیری میکنند که با توجه به جنس غیر فلزی محصول در حال برش,به یاد داشتن این نکته بسیار ضرورت دارد.

اما در مواد فلزی در بیشتر موارد از اکسیژن استفاده میشود.این گاز حرارت اضافی را به همراه اشعه لیزر به سطح منتقل میکند که باعث افزایش سرعت برش لیزر میگردد.همچنین به هنگام برش ورق های نازک فلز با سرعت بالا جهت جلوگیری از چسبیدن نازل داغ به سطح فلز این گاز اعمال نفوذ میکند.

اما در صورت ضخیم بودن فلز و یا کندی سرعت برش فشار گاز نیز به تناسب کاهش میابد. همچنین در هنگام برش موادی چون پلاستیک جهت جلوگیری از یخ زدگی محل برش بهتر است فشار گاز کاهش یابد.

 

کاتکس لیزر / دستگاه برش لیزر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *