شناخت کلی دستگاه برش لیزری فلزات

استفاده از اشعه لیزر در صنایع فلزی را میتوان جزو آخرین تحولات بزرگ و در زمره فناوری های نوین این صنعت به شمار آورد.اصلی ترین خدمات این فناوری به صنایع فلزی ارایه سرعت و دقتی غیر قابل مقایسه با فناوریهای سنتی مشابه است.
به طور ساده یک دستگاه برش لیزری فلزات با متمرکز کردن و تاباندن طیف نور به صورت یک پرتو بسیار متمرکز و باریک باعث گداخت و برش سطح فلز میشود.

فناوری لیزر طیف وسیعی از نیازهای بشری را مرتفع میکند.امروزه انواع مختلفی از دستگاههای برش لیزری تولید میشوند که تفاوت اصلی آنها نحوه تولید ئرتو لیزر است.ما در این مقاله سعی میکنیم یک راهنمای دقیق جهت شناخت بهتر دستگاه های برش لیزری برای شما ترسیم کنیم.با ما باشید.

برش لیزری فلزات چیست؟ شناخت کلی دستگاه برش لیزری فلزات 

دستگاه برش لیزر فلزات از نوعی لیزر حالت جامد جهت سوراخ و برشکاری فلزات استفاده میکند.همانطور که توضیح دادیم این اشعه توسط زیف گسترده ای از نور تولید,باریک و تابانده میشود.این اشعه به همراه گازهای کمکی توانایی برش و قطع کردن بسیاری از انواع فلزات را دارند.بعنوان مثال تقریبا میتوان گفت تمامی دستگاههای برش لیزری فلزات موجود توانایی برش ورقهای آهنی به ضخامت 8 میلیمتر را دارند.

همانطور که گفته شد تمرکز اشعه لیزر پیش نیاز انجام برش است.اما اولین تماس این اشعه با سطح فلز میبایست قویترین آنها باشد چرا که در ابتدای کار ما نیازمند حفر یک سوراخ در محل مورد نظر هستیم.این نیاز با استفاده از یک پرتو لحظه ای بسیار قدرتمند مرتع میشود.در همین حین یک جریان هوایی قدرتمند محل برش را پاک میکند تا تصویر روشنی از محل تخریب به ما نشان دهد.

به طور معمول یک دستگاه برش لیزری فلزات از فناوری کامپیوتری جهت ترسیم نقشه برش استفاده میکند.این نرم افزارها با توانایی و انعطافی که در ترسیم نقشه دارند دست کاربر را از هر جهت برای انجام هر گونه برش باز میگذارند.

شناخت کلی دستگاه برش لیزری فلزات

 مزایای استفاده از دستگاه برش لیزری فلزات

تفاوت میان برش لیزری و برش co2

در درجه اول آنها در مکانیزم تولید و تمرکز اشعه متفاوت هستند.همچنین آنها در طول موجهای مختلف عمل میکنند و هر یک جهت برش فلزاتی متفاوت مفید هستند.به طور کلی برشهای co2 از گازهایی مانند دی اکسید کربن,نیتروژن و هلیوم جهت برش استفاده میکند.در حالی که یک دستگاه برش لیزری فلزات از مخلوطی از دیگر گازها استفاده میکند.

دیگر تفاوت این دستگاه ها استفاده از طول موجهای متفاوت است.طول موج استفاده شده در دستگاه برش لیزری بسیار کوتاه تر از co2 ست که باعث جذب بیشتر و سرعت بخشیدن به عملیات برش میشود.

یکی دیگر از تفاوتهای این دو طیف گسترده تر فلزاتیست که دستگاه برش لیزری فلزات توانایی برش آنها را دارد.این دستگاه میتواند فلزاتی مانند آهن,استیل ضد زنگ,مس,برنج,آلومینیوم و تیتانیوم را برش دهد در حالی که محدوده عملکرد دستگاههای برش co2 نسبت به رقیب خود بسیار ناچیز است.

دیگر مزیت دستگاههای برش لیزری سرعت و قدرت بسیار بالاتر نسبت به برش co2 میباشد.این دستگاهها نسبت به همتایان قدیمیتر خود فلزات ضخیم تری را با سرعت بالاتر برش میدهند چرا که دستگاههای برش co2 پیش از رسیدن به عالیترین عملکرد خود نیازمند حدود 15قیقه گرم شدن هستند.

مزایا و معایب استفاده از دستگاه های برش لیزری فلزات

اکنون با درکی بهتر از دستگاههای برش لیزری و چگونگی عملکرد آنها تلاش میکنیم نکات مصبت و منفی استفاده از دستگاههای برش لیزری فلزات را روشن کنیم.

برخی از مزایای استفاده از دستگاه برش لیزری عبارتند از …

• جدیدترین و بروزترین تکنولوژی برش در دنیا
• توانایی عمل بر روی طیف گسترده ای از فلزات
• توانایی سازگاری با انواع مختلف طول موج
• سرعت عمل بسیار بیشتر نسبت به دستگاههای co2
• خروجی بسیار بالا و با کیفیت جهت انجام برشی تمیز
• مصرف کمتر انرژی و لوازم مصرفی مورد نیاز

و برخی از معایب استفاده از این دستگاهها :

• قیمت گرانتر آنها نسبت به دستگاههای co2
• کاهش محسوس کیفیت برش در فلزات ضخیم تر از حد توان

همانطور که مشاهده میکنید قیمت برشهای لیزری فلزات به دلیل پیچیده بودن عملیات برش در آنها گرانتر از ماشین های co2 تمام میشود.اما همچنان آشکار است که با توجه به مزایای بسیار بالاتر این دستگاهها ارزش خرید آنها بسیار بالاتر از دیگر رقیب است.

موارد کاربرد دستگاه های برش لیزری فلزات

این دستگاهها به دلیل برنامه پذیری و انعطاف عمل بسیار قدرتمند توانایی کاربرد در هر وع صنایع فلزی را دارند که ما در اینجا به چند مورد اشاره میکنیم.

صنایع خودرو

استفاده در بسیاری از بخشهای تولید خودرو مانند درب,لوله اگزوز و ترمز.

صنایع آشپزخانه

بسیاری از لوازم آشپزخانه از ورقهای نازک فولاد ضد زنگ تهیه شده که توسط دستگاههای برش لیزری شکل داده میشوند.

لامپهای روشنایی

اکثر لامپهای روشنایی و لوسترهای اطراف ما که از فلز ساخته شده اند توسط این دستگاهها تولید میشوند.
از دیگر موارد مصرف میتوان به تولید کنندگان دکورهای فلزی و لوازم ورزشی و دیگر صنایع اشاره کرد.کافیست به اطراف خود نظر کنید تا دریابید این صنعت تا چه حد در پیرامون شما رخنه کرده است و دلیل تقاضای بالای خرید این دستگاهها به چه خاطر است.
امروه تولید بسیاری از ضروریات مانند تجهیزات پزشکی و ماشین آلات حمل و نقل را نمیتوان بدون حضور دستگاههای برش لیزری فلزات متصور شد.

 

کاتکس لیزر / دستگاه برش لیزر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *