انتخاب دستگاه برش لیزری فلزات با قدرت متناسب با نیاز

شما به عنوان دارنده و یا اپراتور یک دستگاه برش لیزر میتوانید از مزایای گسترده استفاده از آن بهرمند شوید.این مزایا شامل استفاده راحت,سرعت,دقت  و برآوردن نیازهای متفاوت شما میباشد.اما این دستگاه جهت برآوردن نیاز های خاص شما به شدت به تولید حرارت بالا از طریق تابش اشعه متمرکز لیزر به سطح فلز متکی است.

در واقع قدرت یک دستگاه مهمترین عامل تعیین ضخامت فلز و سرعت برش و به تبع آن کیفیت برش است.بنابراین توان دستگاه شما تعیین کننده محدوده ضخامت فلزات شماست.پس نیازمند هستید که پیش از خرید یک دستگاه برش لیزری فلزات نیازهای خود را دانسته و بر اساس این نیازها تصمیم گیری کنید.هدف ما از نگارش این مقاله ارائه توضیحاتی درباره توان دستگاه برش لیزری فلزات است.

چه دستگاهی متناسب با نیازهای شماست؟

شما در مسیر خود به عنوان صنعتگر عمدتا با فلزاتی نظیر آن,فولاد,مس,برنج و آلومینیوم سر و کار دارید.در برخورد با این گونه فلزات ضخامت آنها میتواند با انتخاب دستگاههای قدرتمند تر افزایش پیدا کند.قدرت یک دستگاه برش لیزری ارتباط مستقیم با منبع قدرت آن دستگاه دارد.

به طور کلی دستگاههای با توان ۲۰۰۰ وات به بالا قدرتمند,بین ۱۰۰۰ تا ۲۰۰۰ وات متوسط و زیر ۱۰۰۰ وات ضعیف قلمداد میشوند. هر چند که عوامل بسیاری در تعیین قدرت یک دستگاه موثر هستند .ضمنا ذکر این نکته نیز خالی از لطف نیست که هر چه توان یک دستگاه بالاتر باشد سرهت برش نیز به تناسب با آن بالا میرود.

بنابراین توان بالا صرفا در تعیین محدوده ضخامت فلز موثر نیست بلکه بر سرعت و به تبع آن کیفیت برش نیز تاثیر گذار است.ضمنا این نکته را نیز مد نظر داشته باشید که محدوده ضخامتی هر فلز نیز با فلزات دیگر متفاوت است.

به عنوان مثال اگر یک دستگاه با توان ۱۰۰۰ وات قادر به برش یک ورق آهن به ضخامت ۸ میلیمتر باشد توان این دستگاه در مقابل یک ورق فولاد ضد زنگ 5میلیمتر میباشد.پس پیش از انتخاب یک دستگاه برش لیزری حتما به جداول توان در مقابل ضخامت نیز رجوع فرمایید.

 

انتخاب دستگاه برش لیزری فلزات با قدرت متناسب با نیاز

 

یک دستگاه برش لیزری فلزات قادر به پاسخگویی طیف گسترده ای از نیازهاست.ماشینهای کوچک بیشتر مناسب برش صنایع سخت افزاری, آشپزخانه و حمام هستند.دستگاههای متوسط عمدتا در صنایع تبلیغاتی,ورقهای فلزی و شاسی مناسب هستند و دستگاههای با توان بالا عمدتا مناسب صنایع هوافضا , ترانزیت و هوانوردی  هستند.

همانطور که پیشتر توضیح دادیم توان یک دستگاه علاوه بر ضخامت بر سرعت برش نیز موثر است.بیایید با ذکر یک مثال این تاثیر را بررسی کنیم.در یک دستگاه با توان ۵۰۰ وات ورقی به ضخامت ۲ میلیمتر را میتوان با سرعت 6/6 متر در دقیقه برش داد.در حالی که یک دستگاه با توان 1000 وات میتواند با سرعت ۸ متر بر دقیقه ورق آهن ۲ میلیمتری را برش دهد.این دستگاه توان این را دارد که یک ورق ۶ میلیمتری را با سرعت 6/1 متر در دقیقه برش دهد.

در مورد فولاد ضد زنگ نیز برش ورق ۲ میلیمتری این جنس در دستگاههای ۵۰۰ وات ۸ متر در دقیقه است حال آنکه سرعت برش همین فلز با دستگاه 1000 واتی به میزان ۱۷ متر در دقیقه است. بنابراین میبینید که توان یک دستگاه تا چه میزان در سرعت برش آن موثر است.

البته با وجود آنچه گفته شد این تنها توان دستگاه نیست که موثر بر محدوده ضخامت و یا سرعت برش است.استفاده از گازهای کمکی مناسب نیز از دیگر عوامل تاثیر گذار بر سرعت و ضخامت هستند.بعنوان مثال گاز نیتروژن در برش ورقهای نازک فلزی بسیار مناسب تر از اکسیژن عمل میکند.همچنین کیفیت منبع انرژی دستگاه نیز عامل موثر دیگری بر سرعت و ضخامت برش است و دیگر عوامل نیز به ترتیب هد برش,سروو موتور و چیلر خنک کننده هستند.

بنابراین ما نتیجه میگیریم که مولد یک دستگاه برش لیزری مهمترین نقش را در ایجاد قدرت یک دستگاه برش لیزری دارد هر چند که عوامل دیگر نیز در آن بی تاثیر نیستند.

 

کاتکس لیزر / دستگاه برش لیزری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *